Netříleté

děti v MŠ

Vzdělávání dětí od dvou do tří let

  • Děti jsou umístěny v heterogenní třídě spolu s dětmi středního předškolního věku.
  • Škola má zkušenosti se vzděláváním této věkové skupiny, již několik let přijímá ke vzdělávání i děti ve věku do tří let.
  • Podmínkou jejich přijetí je individuální úroveň dětské osobnosti, přijímány jsou děti se zvládnutými základními hygienickými návyky a zvládnutými základy sebeobsluhy. Rovněž schopnost sociálního kontaktu s vrstevníky a zkušenosti v této oblasti jsou pro přijetí podstatné.
  • I v tomto školním roce jsou zde děti, které dosáhnou tří let před koncem kalendářního roku.
  • U těchto dětí jsou brány v úvahu specifika plynoucí z jejich věku, a to je potřeba silnější vazby na dospělou osobu, menší obratnost v oblasti hrubé i jemné motoriky, silnější potřeba vymezení vůči ostatním, menší ochota zapojovat se do kooperativních činností, potřeba silnější motivace.
  • Děti se učí převážně hrou, prožitkovým a situačním učením, důležitá je nápodoba, individuální přístup k dětem podle jejich potřeb, časté volné pohybové aktivity, pro které mají děti dostatečný prostor ve třídě i pohybové místnosti. Řízené činnosti jsou omezené na věkovou schopnost udržet pozornost, jsou co nejméně statické, střídají se s pohybovou aktivitou.
  • Děti se seznamují se srozumitelnými pravidly kolektivu, učí se sociálním dovednostem ve vztahu k ostatním dětem i dospělým.
  • Děti jsou vzdělávány ve stejných vzdělávacích oblastech stanovených Rámcovým programem pro předškolní vzdělávání a rozvedených ve Školním vzdělávacím programu. Stejné jsou i hlavní principy a rámcové cíle vzdělávání. Vedení těchto dětí však bere ohled na specifika jejich věku a má je převést postupně na cestu ke klíčovým kompetencím, které udává Rámcový vzdělávací program pro předškolní věk.
  • Třída, kde jsou tyto děti, je vybavena hračkami, které jsou vhodné pro tuto věkovou skupinu, jsou pro děti přístupné, hračky a pomůcky, které by mohly být nebezpečné svým drobnějším charakterem tyto děti nevyužívají.

Podmínky, které škola tvoří pro tyto děti.

  • Pravidelně se opakující denní režim se stanovenými pravidly, které jsou srozumitelné i této věkové skupině.
  • Nabídka dalších činností při řízených aktivitách celé skupiny dětí v momentě, kdy pozornost nejmladších dětí upadá.
  • Nabídka alternativní činnosti při nezájmu dítěte o aktivitu se skupinou dětí.
  • Možnost intenzivnějšího kontaktu s dospělým během veškerých aktivit dětí.
  • Větší individuální přístup při hře.
  • Hračky a pomůcky, které splňují i bezpečnostní požadavky, určené pro nejmladší věkovou skupinu.
  • Bezpečné uložení hraček a pomůcek drobnějšího charakteru, které používají starší děti.
  • Prostor dostatečně velký pro volný pohyb těchto dětí.
  • Motivace starších dětí k ohleduplnému a nápomocnému přístupu během veškerých činností během dne.
  • Zajištění dostatečných adaptačních podmínek s případnou účastí rodičů, upravenou délkou pobytu podle potřeby dítěte.
  • Odpovídající podmínky pro osobní hygienu, pomoc při sebeobsluze.